Nu WordPress regelmatig updates aan het uitbrengen is (ivm WP 5.0) kan het zijn dat jouw WordPress website mogelijk een error 500 kan geven. Zeker wanneer jouw website een tijdje niet geupdate is. Een dergelijke error (error 500) kan heel frustrerend zijn soms lukt het je door iets aan te passen deze error weg te krijgen maar soms dus ook niet. Bij veel andere errors spreekt de oplossing redelijk voor zich. Zo weet je bij een 404 error dat de URL van je pagina waarschijnlijk is veranderd, dus de opgevraagde pagina bestaat niet. De HTTP-statuscode 500 (Internal Server Error) kan echter heel veel verschillende oorzaken hebben. Het is daarom belangrijk om bij jezelf – en andere gebruikers – na te gaan wat er recentelijk is gebeurd op je website.
WordPress 500 Internal Server Error: oplossingen
Wat je moet weten voordat je de melding van een Internal Server Error stuurt naar jouw developer is nagaan wat er gebeurd is voor je die melding kreeg. Als je dat niet meer weet is het uitzoeken van deze error iets lastiger voor jouw developer. Maar niet getreurd er is altijd wel een oplossing!
1. Plugins, themes of code-aanpassingen
Het kan zijn dat WordPress automatisch update, plugins of WordPress zelf. Misschien heb je zelf het thema geüpdatet omdat je zag dat deze beschikbaar was. Is de melding Internal Server Error zomaar gekomen zonder dat er iets veranderd is, neem dan contact op, er is dan een andere reden waarom je deze melding heb gekregen. Of probeer een backup terug te zetten en kijk of de error dan verdwijnt.
2 .htaccess-bestand
Weet je zeker dat je niet gedaan hebt? geen updates doorgevoerd, de versie van WordPress is niet veranderd, ook jouw thema heb je niet aangepast (geupdate) dan kan dit aan jouw .htaccess liggen. Log in op je server of hosting via FTP, en verander de naam van je .htaccess-bestand in bijvoorbeeld .htaccess2. Dit bestand bevindt zich in de public_html of private_html (afhankelijk van of je website een SSL-certificaat heeft), of in httpdocs/httpsdocs. Kijk dan of de voorkant van jouw website het doet, als niet neem dan contact op.
3. Plugins deactiveren
Wanneer de voorkant van jouw website het niet doet maar de achterkant wel (je kan dus inloggen in jouw wp-admin) dan kan je bijvoorbeeld plugins deactiveren (uitzetten) de instellingen worden bewaard van de plugin, doe dit een voor een en kijk of dit verschil uitmaakt. Lukt het je ook niet in te loggen in jouw wp-admin, login dan via FTP in (bijvoorbeeld met FileZilla) en maar in de map plugins een nieuwe map aan met bijvoorbeeld de naam (old) sleep dan plugin mappen 1 voor 1 daar heen (kijk wel ondertussen of je website het nu wel doet. Nog steeds niet? Neem dan contact op.
4. PHP Versie aanpassen
Veel servers draaien nog op oudere phpversies, vraag aan jouw server beheerder welke versie php je hebt draaien en vraag naar de meest recente versie (nu php 7.2).
5. WordPress Core bestanden opnieuw uploaden
Ja kan ook handmatig via FTP WordPress opnieuw uploaden, ik haal meestal wel altijd de oude versie weg dus alles behalve: .htaccess, /wp-content, wp-config.php de rest van de bestanden en mappen kan je veilig verwijderen. Via de website van WordPress kan je de bestanden downloaden. Upload alles behalve de map /wp-content.
Mocht van hierboven niets werken, neem dan contact op, wij helpen je graag verder.