Wetgeving van webshop op schop

Wetgeving van webshop op schop

Wanneer je via de zoekmachine zoekt naar de aanpassingen in de wetgeving dan is er veel discussie te vinden over de betalingsplicht. Met name de blog die Arnoud Engelfriet heeft geschreven gaf exact weer wat men vindt van deze aanpassing. De aanpassing houdt in dat je bestelknop volledig op de schop moet en de boodschap “bestelling met betalingsverplichting” of een vergelijkbare tekst moet bevatten. De nadruk ligt op het woord betalingsverplichting, dit heeft juridisch namelijk een andere betekenis dan bestellen.

Enorme vraag naar een beter systeem

Blijkbaar is er na jarenlang gebruik van webshops met allerlei keurmerken en beveiligingsaanpassingen in betaalsystemen nu een enorme vraag naar een beter systeem. Het is ons in al die jaren nog nooit duidelijk geworden dat wanneer we op bestellen klikken we een product gaan aanschaffen. Ook wanneer je de bankgegevens aan het invullen bent en je via iDeal (SEPA) aan het betalen bent is het compleet onduidelijk of je nou een betalingsverplichting aangaat. Maar daar komt nu verandering in, de bestelknop maakt plaats voor een knop waar met vetgedrukte letters komt te staan dat je een betalingsverplichting aangaat. Heel Europa zit in een economische crisis en de consument wil niets meer kopen want ze hebben geen geld maar deze mannen hebben een studie gedaan naar het afbreken van de conversie die nog over is gebleven, chapeau! Een onvervalst stukje sarcasme zoals je begrijpt.

De hele verhouding van een bestelproces gaat op de schop, wanneer je nu op de meeste webshops klikt op “bestellen” krijg je een winkelwagen te zien met de gekozen producten. Je kunt verder naar het betaalsysteem. Met de nieuwe regels zou je al een betaalverplichting hebben wanneer je als consument op de knop van “bestellen” klikt enkel de naam van de button zou dan het woord “betalingsverplichting” bevatten. Mocht de prijs toch niet naar wens zijn vanwege de transportkosten of prijsverschillen binnen een webshop dan is er toch een betalingsverplichting aangegaan.

Cookie wetgeving

Het eerste waar ik aan moest denken was de cookiewet, of eigenlijk het rookbeleid in cafés maar dat komt redelijk op hetzelfde argument neer. Er worden regels aangepast aangezien deze op papier heel verstandig klinken. De praktijk zal een andere uitkomst geven. Wij vragen ons dan ook af of deze regels wel helemaal doorkomen op de lange termijn.

Conversie

Zoals ik net al aangaf is er met name vrees voor conversie. Zo’n knop met het woord ‘Betalingsverplichting’ zal men enorm afschrikken om een aanschaf van een product te doen. Ook is het hierdoor lastiger te meten voor de bedrijven wat exact de reden is waarom de consument afhaakt. De reden zal dan met name aangeven dat de button afschrikt. Mocht dit dan alsnog doorgang vinden dan zal er een omslagpunt komen. Het punt waarop de lading van het woord compleet wegvalt. Het beoogde doel wordt dus sowieso niet bereikt, het doel was namelijk, de klant beschermen van per ongeluk een betalingsverplichting aangaan.

Wat nog meer?

Het is niet alleen maar kommer en kwel met de vernieuwde wetgeving, verschillende aanpassingen zijn positief voor zowel de consument als de eigenaar van de webshop. Hieronder zal ik de belangrijkste punten even opsommen.

Extra’s

Er mogen straks geen aangevinkte vakjes met extra’s al aangevinkt worden. De klant moet deze zelf aanvinken om hier voor te kiezen.

Retourneren

De termijn waarin de consument het product heeft aangeschaft en weer wilt retourneren zonder opgave van reden is van 7 dagen verlengd naar 14 dagen. Deze regel is enkel aangepast op de termijn, niet de voorwaarden waaraan het product moet voldoen. Denk aan een nette verpakking en aanwezig etc. Als je als webshop dit niet heel duidelijk op je site en bij de transacties meldt dan kan de zichttermijn oplopen tot een jaar….

Downloads van muziek, films, bestanden en andere downloadbare content heeft ook een aanpassing op het gebied van wetgeving. Zo is het enkel nog te retourneren met recht op het aankoopbedrag terug te krijgen wanneer de download nog niet is volbracht. Oftewel wanneer het bestand wel is betaald maar nog niet is gedownload op hardware of cloud, is er recht op retourneren.

Garantie & klachtprocedures

Zowel de informatie over garantie als de handelingen van klachtprocedures moeten duidelijk en eenvoudig te vinden worden geplaatst op de website. De consument wordt hier in bescherming genomen. Daarnaast kun je als eigenaar van een webshop hiermee onduidelijkheid wegnemen bij de consument wat positief is voor het imago van je bedrijf.

Conclusie

Nieuw is lang niet altijd beter, de timing van deze aanpassingen aan de wetgeving geven ook niet echt aan dat Europa de economie wil steunen, maar mocht het allemaal doorzetten dan zullen we ons over een paar jaar niet meer druk maken over deze aanpassingen. De aanpassingen zijn tot dusver verplicht en elke webshop zou zijn reglementen en bestelbuttons moeten aanpassen. Of deze regels lang standhouden weten we niet. Gelukkig zijn er ook nog aanpassingen waar ik wel blij mee ben dat ze er zijn. Mocht u de aanpassingen willen doorvoeren dan kunt u contact opnemen met ons voor een gepast advies.

Cookiewetwebshopswetgeving

Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Heeft u een vraag?

Stuur ons gerust een bericht. We helpen u graag verder.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij schreven ook over het volgende