U kunt er tegenwoordig niet meer omheen: Facebook, LinkedIn, Twitter, webblogs etc. Social Media zijn momenteel razend populair en een absolute blijver. Om te begrijpen wat Social Media betekenen, kunnen we het best eerst een onderscheid maken tussen Social Media en normale media.
Een aantal voorbeelden
- Tijdschriften
- Kranten
- Televisie
- Radio
Dit zijn voorbeelden van oude media. Opvallende is, dat het allemaal om 1 richtingverkeer gaat. Informatie, educatie of entertainment wordt allemaal uw kant op gestuurd. Behalve dat je met je vrienden en familie televisie kijkt of muziek luistert, is hier helemaal niets sociaal aan de gang. Met nieuwe media (Social Media) is dit anders. Hier draait het allemaal om het socialiseren met de Digitale omgeving waarin je je bevindt.
Voorbeelden van nieuwe media (Social Media) zijn onder andere
- Hyves
Het geheim
Sociale Media zijn een uitstekende manier om je doelgroepen online te bereiken en met hen de dialoog aan te gaan. Toch is het geheim van sociale media niet gemakkelijk te ontrafelen. Ouderwetse wetten blijken niet te gelden, want platte verkoop werkt gewoonweg niet. Het is de dialoog waar het om draait, want die zorgt voor een binding met de klant. En dat zal uiteindelijk leiden tot een merkvoorkeur, meer loyaliteit en daarmee ook tot hogere verkopen.
Conclusie
Sociale netwerken zijn ’here to stay.’ We kunnen er niet meer omheen. En de naam zegt het al, sociale media helpen de band met je klanten te versterken. Hoe sterker de band, des te groter de kans dat het loyale klanten zullen worden die zich verbonden voelen met jouw bedrijf en je helpen succesvol te zijn.
Een pasklaar concept is er niet. Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken en de ene doelgroep is de andere niet. Maar dat u met uw bedrijf ook van Social Media kunt profiteren, staat als een paal boven water!