We krijgen regelmatig de vraag van anderen “Jij hebt toch een webdesign bureau? Waarom is het maken van een website zo duur?” of “Kan je nog wel leven van een webdesign bureau?”. Het maken van een website is maatwerk, je bouwt een website naar de wensen van de klant, het is heel veel werk wat zich mee brengt om een website op maat te maken. Er moet aan veel dingen rekening gehouden worden, zoals: moet de website responsive zijn, de website moet compatibel zijn met andere browsers en bovenal de website moet uitstralen wat het bedrijf wilt dat deze moet uitstralen.
Een gratis website kan toch ook?
Ja, een gratis website kan ook. Je kan via Google een website zelf maken ook zijn er diverse tools om een website zelf te maken. Echter! Straalt dit ook uit wat het bedrijf wilt uitstralen? “Hoe kan het dat weldenkende mensen zo over ons mooie vak denken?” Vroeg ik me vertwijfeld af. “Dat ze het verschil niet zien tussen de prachtige maatwerkoplossingen die professionals creëren en de 13-in-een-dozijn oplossingen die je gratis of bijna voor niks kunt krijgen”. En hoe verklaar je het enorme verschil in prijs tussen een WordPress website met een responsive template en een maatwerk responsive website met progressive enhancement. De eerste kun je voor een paar honderd euro laten maken door een wizzkid en de tweede kost je al gauw meer dan € 10.000 bij een professioneel internetbureau. Terwijl ze op het eerste gezicht best op elkaar lijken.
Maatwerk kost eenmaal meer
In 2000 leerde ik mijzelf HTML en leerde ik om te gaan met Photoshop. Ik leerde mijzelf hoe ik een website kan maken en in 2004 zijn we begonnen met dWork. Wat eerst een hobby was is later uitgeroeid naar een professioneel bedrijf welke voor diverse klanten het verschilmaakt op het Internet. Voor diverse klanten hebben wij ERP gekoppeld aan websites en hebben wij diverse websites ontwikkeld met complexe database connecties. Veel website welke dWork maakt is maatwerk en met de koppelingen welke wij maken en of plugins die wij maken kan nu eenmaal niet gemaakt worden met een gratis versie website. Veel extra werk welke wij doen is uit eindelijk het resultaat wat men ziet op de website.
Ja wij kunnen nog leven van ons werk. Ja, wij maken het verschil voor onze klanten op het internet. Ja, daardoor zijn wij duurder dan een gratis website.
Er zijn sommige potentiële klanten die ons te duur vinden, en dan ook overstappen naar een webdesigner die websites maakt als hobby. Achteraf ziet men het verschil, nazorg, bijhouden van de website en programmatuur en nog veel meer komt er achteraf bij kijken. Wanneer de hobbyist hier geen tijd voor heeft of te druk heeft mijn zijn of haar eigen werk moet men achteraf toch extern hulp in huren.
Waarde van uw website is wat u er aan hecht
De bovenstaande zin slaat alleen de spijker op zijn kop wanneer u goed na denkt over wat een website inhoudt en wat er bij komt kijken. U begint uw onderneming niet na een nacht ijs. U kunt natuurlijk kijken wat andere te bieden heeft en dat kunt u vergelijken, u bent vrij te kiezen wat u wilt kiezen en wij zullen de laatste zijn die u dat verbieden. Wij weten echter wel wat het verschil is tussen een gratis template, gratis website, een hobbyist webdesigner en een professioneel webdesign bedrijf. We kunnen het deze weldenkende mensen dan ook niet kwalijk nemen dat ze geen idee hebben hoeveel tijd het kost om een geweldige website te maken. Consumenten hebben ongekende mogelijkheden om hun gedachten, foto’s, video’s en wat al niet meer online te publiceren. En het gaat ze zo makkelijk af. Het contrast in kosten tussen een standaard en een maatwerkoplossing gaat de meeste mensen boven hun pet.
webdesign expertise
Bij dWork hebben we in de loop der jaren een methode ontwikkeld waarmee we duurzame maatwerk websites realiseren. Websites die toekomstbestendig zijn. Zich kunnen aanpassen aan alle nieuwe gadgets waar de Samsung’s en Apple’s van de wereld nog mee gaan komen. Websites die de zakelijke doelstellingen van de opdrachtgever moeten realiseren. Dit vergt veel expertise. Het vakgebied ontwikkelt zich in een duizelingwekkend tempo. Als je je kennis een paar maanden niet op peil houdt, loop je hopeloos achter.
Waar gaat de tijd in zitten om een website goed te kunnen maken?
Een professioneel ontwikkeltraject voor een maatwerk website ziet er anno 2013 meestal als volgt uit:
Analysefase: fase waarin het bureau samen met de opdrachtgever de bestaande situatie, de gewenste situatie, concurrentie en statistieken analyseert.
Contentstrategie: Niet aan het einde maar in het begin van het traject zorgt het bureau in nauw overleg met de opdrachtgever dat de inhoud van de website helder is.
Onwikkelfase:
Als de doelstellingen en de inhoud duidelijk zijn, begint het daadwerkelijke bouwen van de website. Toonaangevende bureaus doen dit tegenwoordig meestal ‘agile’. Het traject zal er meestal ongeveer zo uitzien:
Style tiles ontwerpen: Globale elementen worden ontworpen: kleuren, UI, logo bepaling, welke elementen primair/secudair, fonts, headings, etc.
Wireframing: voor de diverse breakpoints in het responsive ontwerp schets een informatiearchitect wireframes met daarin de beweging en verandering van de verschillende elementen.
Lo-Fi prototype: UX design zonder opmaak: werkt de lay-out ja/nee?
User testing: Lo-Fi prototype wordt getest op verschillende devices.
Iteraties doorvoeren in het Lo-Fi protoype
Hi-Fi prototype: Lo-Fi prototype opmaken aan de hand van de style tiles waardoor vorm en functie samenkomen.
User testing: Hi-Fi prototype testen met gebruikers op verschillende apparaten.
Iteraties doorvoeren in het Hi-Fi protoype
Back-end development: Hi-Fi prototype koppelen aan CMS. Koppeling van alle back-end controles, logica en validatie.
Serie wekelijkse ontwikkelsprits op basis van een backlog en wekelijkse deliverables.
- Oplevering beta versie van de website
- Requirements testing
Oplevering
Nazorg
Periodiek overleg over: behaalde conversie, statistieken analyse, congestie analyse (mogelijk A/B testing).
Periodieke user testing
Indien wenselijk iteraties doorvoeren in nieuwe sprints.
Kapitaalintensief
Juist omdat maatwerk zo kapitaalintensief is, is een gedegen vooronderzoek naar de te verwachten opbrengsten zo essentieel. Een investering van € 30.000 klinkt heel anders wanneer je deze in 2 tot 3 maanden terugverdient, dan wanneer je het alleen als kostenpost ziet. Een goed internetbureau zal altijd eerst zo’n vooronderzoek doen om de haalbaarheid en wenselijkheid van de investering te bepalen. Zo’n vooronderzoek kost natuurlijk ook geld. Van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s. Maar dat is het altijd waard.
Conclusie
Het ontwerpen en programmeren van duurzame maatwerk websites is enorm arbeidsintensief. Het talent dat echt goede websites kan creëren is bovendien niet goedkoop. Het hele proces is behoorlijk complex en het houdt deze professionals vaak van ‘s-morgens vroeg tot ‘s-avonds laat bezig. Uiteindelijk draait het allemaal om mensen die bevlogen bezig zijn met hun vak. Mensen die tot het uiterste gaan om jouw zakelijke doelstellingen online waar te maken door superieur maatwerk te leveren. Maatwerk waar ze persoonlijk achter kunnen staan. Trots op kunnen zijn. Als je zo’n team vindt voor je website, kijk dan niet op de eerste plaats naar wat het kost, maar vooral naar wat het oplevert.