Het ontwerpen van een nieuwe zakelijke website is een van de belangrijkste activiteiten die een bedrijf kan ondernemen. De branding moet kloppen, evenals het design. Het kiezen van het juiste CMS en de juiste ontwikkelaar is cruciaal. En dan is er inhoud.
Met al zoveel om je zorgen over te maken, valt een solide SEO-strategie vaak door de kieren. In plaats van te wachten tot het einde van het project of na de lancering, moet SEO worden opgenomen als onderdeel van het ontwerp-, ontwikkelings- en inhoudsproces van het project. Hieronder staan enkele van de meest voorkomende SEO-fouten die we bedrijven zien maken bij het ontwerpen van een website.
Geen zoekwoordstrategie hebben
Trefwoorden zijn inhoud op een website die relevant is voor zoektermen die mensen gebruiken om een website te vinden. Begrijpen welke zoekwoorden mensen gebruiken om websites zoals die van u te vinden, is de sleutel tot uw SEO-strategie. Je hebt misschien al een paar ideeën over welke zoekwoorden mensen gebruiken. Controleer uw website en kijk of zoekwoorden die volgens u relevant zijn voor uw bedrijf, worden weerspiegeld in de inhoud. Uw website moet een mix van brede zoekwoorden en zinsdelen bevatten die relevant zijn voor uw branche, evenals een longtail-sleutelzinnen die belangrijke onderwerpen over uw bedrijf ondersteunen.
Als u niet weet welke zoekwoorden relevant zijn voor uw bedrijf of de lijst met mogelijkheden wilt uitbreiden. huur een SEO-specialist in om zoekwoordenonderzoek uit te voeren.
Geen zoekwoorden in inhoud schrijven
Effectieve website-inhoud moet worden geschreven voor een doelgroep en moet duidelijk en beknopt zijn en rijk aan betekenis. Het moet ook rijk zijn aan zoekwoorden. Zoekmachines bevelen webpagina’s aan, deels op basis van hoe goed de inhoud overeenkomt met de zoekwoorden die mensen gebruiken om te zoeken. Gebruik uw zoekwoordenonderzoek dus goed en zorg ervoor dat uw zoekwoorden worden weergegeven in URL’s, titels, koppen, hoofdtekst, maar ook in metatags, namen van afbeeldingsbestanden, alt-tags en hyperlinks.
“dunne” inhoud
Een veelgehoorde klacht die we horen over de inhoud van een website is dat er te veel van is, waardoor bezoekers gedwongen worden om overmatig te scrollen en te lezen om erachter te komen waar een webpagina voor bedoeld is. Te veel inhoud kan een afknapper zijn voor de gebruikers van een website. Tijdens een herontwerp van een website zullen website-eigenaren vaak proberen de inhoud uit te dunnen. Maar te weinig inhoud kan ook een reëel probleem zijn. Zoekmachines “liken” inhoud en zullen websites bestraffen waar pagina’s slechts kleine hoeveelheden van de inhoud bevatten.
Geen site ontwerpen voor SEO
Zowel mensen als machines, zoals zoekmachines, browsen op uw website. De algehele lay-out van een website moet dus logisch zijn voor zowel menselijke als machinegebruikers. Enkele vuistregels voor het maken van een website waar zowel mens als machine van kunnen genieten, zijn onder meer:
het plaatsen van belangrijkere onderwerpen op het hoogste niveau van een site met gerelateerde subonderwerpen die onder elk onderwerp nesten,
het creëren van een paginastructuur waarin nieuwe onderliggende pagina’s voor nieuwe onderwerpen betrekking hebben op een bestaande pagina, en
het plaatsen van interne links op plaatsen die helpen om gerelateerde stukken inhoud samen te smelten.
Het on-the-fly bedenken van de structuur van een website leidt bij wijze van spreken vaak tot websites die noch mens noch machine kunnen begrijpen. Zorg er dus voor dat u investeert in het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke en begrijpelijke website voordat u begint met het ontwerpen en ontwikkelen ervan.
Website niet onderhouden na lancering
Veel website-eigenaren zien een website-ontwerpproces als een eenmalig evenement en beseffen niet hoe belangrijk het onderhoud na de lancering is. Het is belangrijk om een site na de lancering voortdurend te verbeteren en uit te breiden. Het verzamelen van website-analyses kan u helpen een prestatiebasis vast te stellen, evenals veranderingen in de prestaties in de loop van de tijd. Zoekwoorden kunnen ook in de loop van de tijd veranderen, dus het periodiek analyseren en vernieuwen van uw zoekwoorden kan uw SEO-prestaties behouden of verbeteren. Zoekmachines zien ook graag dat nieuwe inhoud op websites wordt geplaatst. Het onderhouden van een nieuwssectie of een blog zorgt ervoor dat er regelmatig nieuwe inhoud wordt geplaatst.
Titels, metadata en gestructureerde inhoud negeren
Er gebeurt veel achter de schermen van een website die cruciaal is voor uw SEO-prestaties, waarvan menselijke gebruikers zich slechts vaag bewust zijn. H-tags duiden bijvoorbeeld de hiërarchie aan (bijv. H1, H2, H3 en H4) van paginatitels en ondertitels, zodat zoekmachines het relatieve belang van de inhoud van een webpagina kunnen begrijpen.
Metadata is een cruciaal onderdeel van de SEO-strategie. Metadata zijn de titels en beschrijvingen die in de zoekresultaten verschijnen. Effectieve metadata verbetert niet alleen uw SEO-prestaties, maar kan een gebruiker verleiden om het ene zoekresultaat (mogelijk u) boven het andere te verkiezen. Titeltags moeten een relevante, beknopte en hoogwaardige beschrijving van de webpagina bevatten. Metabeschrijvingen moeten een duidelijke en beknopte samenvatting van de webpagina geven. Beide kunnen en moeten verwijzingen naar uw bedrijf en diensten bevatten.