Waarom zou je een Twitter pagina of een Facebook pagina moeten aanmaken voor jouw bedrijf. Wat is de meerwaarden hiervan, dit kost toch alleen tijd en niemand leest toch wat wij doen? Dit zijn vragen wat wij krijgen van onze klanten over Social media. Hieronder zal ik uitleggen wat de meer waarden is van het gebruik Social Media.
Alles draait om marketing
Of jouw bedrijf nu een fysiek product verkoopt aan consumenten/ bedrijven of een dienst verkoopt het hebben van een sociale media account draait om marketing. Hoe kan jij jouw product nu zo goed mogelijk aanbieden en op welke aantrekkelijke manier? Sociale mediakanalen bieden bedrijven een enorm platform om met hun doelgroep in contact te komen. Dat is een van de redenen waarom het als een krachtig marketinginstrument gebruikt kan worden. De informatie de website kan door gebruikers verder gedeeld worden via hun netwerk, dit zorgt voor een groter bereik. Door het delen van de informatie en het regelmatig actief zijn blijven de naam en de activiteiten van het bedrijf beter hangen bij de gebruikers. Door een toename van de naambekendheid kan contact worden gelegd met een grotere of andere doelgroep.
zo kan je per bericht een product aanbieden, een dienst of jouw bedrijf in de spotlight zetten. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden maar hoe meer bereik hoe breder jouw bedrijf bekend wordt op social media.
Een aantal stappen die je kunt nemen voor het inzetten van social media:
- Plaats social media knoppen op je website. Op deze manier kan men de content van de website delen met hun netwerk.
- Stel vast welk(e) social media kanaal het beste aansluit bij de doelgroep. Ieder social media kanaal een eigen publiek en een eigen manier van interactie.
- Verdiep je in het gekozen netwerk(en). Het is beter om in het begin te focussen op één of twee kanalen dan op meerdere.
- Start met het opbouwen van een reputatie via het kanaal.
Goed voor SEO (vindbaarheid)
Social media signalen hebben een grote invloed op de rankings van websites in Google. Om de waarde van een website te bepalen keek Google vroeger naar links van andere websites die naar jouw website linkten, zogenaamde backlinks. Google deed dit omdat ze van mening waren dat een verwijzing van de ene naar de andere website, gezien kon worden als een positieve referentie en op basis daarvan rangschikte ze websites in de zoekresultaten.
Tegenwoordig kunnen Social media signalen nagenoeg op dezelfde manier worden gezien. Wanneer iemand een artikel op een website liked, plust of tweet dan gaat Google ervan uit dat die persoon de informatie waardevol vind. Voor Google zijn social media signalen een goede manier om te bepalen hoe waardevol een bepaald artikel of website is. Social media signalen zijn een zogenaamde ranking factor in Google. Als jouw bedrijf actief is op social media dan kunnen de social media signalen ervoor zorgen dat de website beter gaat scoren in Google.
Concurrentie loopt altijd voor
Jouw concurrent loopt altijd voor, dit heb ik geleerd en zal ik altijd blijven zeggen. Waarom, alles wat jij nu bedenkt is al uitgedacht, uitgewerkt en uitgevoerd. Wil niet zeggen dat wanneer jij jouw product wil aanbieden (of jouw bedrijf) op social media dit niet gaat werken, alles kan beter!