Goed nieuws voor websites eigenaren en iedereen die zich regelmatig online begeeft; geen lelijke cookiemeldingen meer. Volgens Minister Kamp van Economische Zaken moet de cookiewet herziend worden. Er heerste veel onduidelijkheid betreffende het cookie beleid, websites en webshops moesten met een opt-in (actieve toestemming) systeem het cookie accepteren. Nu is men tot conclusie gekomen dat het gebruikersgemak meer te leiden heeft dan de beschermende maatregelen van de privacy bezoeker. Met name websites die gebruik maken van analytics cookies zoals Google Analytics, zagen tot hun grote ongenoegen de data flink kelderen. De doorslag: mensen lezen de meldingen niet eens meer, terwijl de kwaliteit van de websites er wel onder lijdt.
Minister Kamp heeft pinkstermaandag een voorstel ingediend met het verzoek om de analytics-cookies onder omstandigheden uit te zonderen. De wet ligt momenteel nog ter beoordeling tot 1 juli, maar naar verwachting zal dit voorstel vrijwel ongewijzigd blijven.
Wat betekent dit voor mijn website?
Wanneer je analytics-cookies gebruikt en deze uitsluitend gebruikt voor de verbetering van de kwaliteit van de website valt deze onder de zojuist besproken uitzonderingen. Je hoeft dus geen actieve instemming meer te vragen. Onder verbetering van de website valt o.a; A/B-testen, usability, content verbeteringen, zoekopdrachten etc.
Let op! Wanneer je cookies gebruikt om klantprofielen op te stellen (bijv. op basis van ID’s of IP-adressen) dan moet er wel actief toestemming gevraagd worden. De privacy van de bezoeker staat hier immers centraal.
Simpel gezegd; verzamel je informatie over je website dan mag je alleen een melding doen, verzamel je info over de bezoekers zelf dan moet je om toestemming vragen.
Hoe ziet een nieuwe melding er uit?
Waar de oude melding prominent aanwezig was, met een grote akkoord knop, mogen de nieuwe meldingen een stuk discreter zijn. Een korte melding op de eerste pagina informeert de bezoeker. Het actief sluiten of doorklikken op de pagina activeert de cookie.
In de praktijk betekent dit veel meer data, maar je mist wel nog steeds de data van de eerste pagina van het eerste bezoek. Dit is ook de reden waarom je sinds de introductie van de cookiemelding een stijging in ‘direct’ verkeer hebt kunnen zien in Google Analytics.
Bekijk ook even een van de volgende bronnen:
https://cookierecht.nl/juridisch-weblog/de-cookiewet-wordt-gewijzig
https://internetconsultatie.nl/cookiebepaling. En als je toch bezig bent, wij hebben een stappen plan voor wanneer je je eerste of nieuwe website gaat beginnen.