Wij hebben in 2010 een website www.gratisqrcode.nl gelanceerd, hier kan men gratis een QR code aanmaken en uitdraaien. Dat geheel gratis, in tegenstelling van vele andere aanbieders. Maar waarom is een QR code nu voor nodig en wat helpt dat voor mijn bedrijf?
Met een QR code kan men informatie opslaan, verwijzen, bellen en of delen met anderen. Noem bijvoorbeeld een bloemenzaak, je staat in de winkel ziet er bloemen. Stel je nu voor dat er een naast de prijs ook een QR code staat, men scant deze in en leest informatie van de website over deze bloem of plant. Dat is een van de mogelijkheden wat men met een QR code kan doen.
QR codes voor op een flyer, poster of ander drukwerk. Een QR code zien, wilt men weten wat dit is, vaak willen mensen deze code verkennen en scannen deze maar graag, verwijzen naar een website, stuk tekst, facebookpagina noem het maar op.
Het effect van een QR-code
Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat de ‘awareness’ van een QR-code hoog is. In dit onderzoek valt 60% van de respondenten een QR-code op. Daarnaast heeft de helft van de respondenten al eens een QR-code gescand en 70% wil graag nogmaals een QR-code scannen.
Andere onderzoeken bevestigen ook dat de inzet van QR tot succes kan leiden. Uit onderzoek van Telegraaf Media Nederland onder bezitters van mobiele telefoons met internet blijkt dat 68% QR-codes als positief waardeert en graag in advertenties terug wil zien. Het verkrijgen van aanvullende informatie, het kunnen meedoen met acties en direct bestellen worden gezien als de meest interessante mogelijkheden van QR-codes, aldus TMG. Kortom, een QR-code slaat echt een brug tussen offline en online en verhoogd zeker je conversie van een offline campagne.
(bon: FW)