Groei van Magento neem af, Woocommerce wint terrein

In een vorig jaar gepubliceerde artikel, leek het een trend te zijn, nu wint Woocommerce (Lees: WordPress) meer en meer terrein. Mede door Magento 2.x en de vele frustraties en haperingen.

WooCommerce, de winkeloplossing voor WordPress, is bijna 75 procent vaker geïnstalleerd dan in het jaar daarvoor. Magento zag het aantal gebruikers met acht procent toenemen. Shopify (54 procent), PrestaShop (30 procent) en Bigcommerce (28 procent) vertonen eveneens groei. Opvallende namen in dit rijtje zijn de relatief kleine ePages (55 procent) en IBM Websphere Commerce (45 procent).

Verandering in aanbod en gebruik

SimilarTech leest de cijfers vooral als een verschuiving in de markt. ePages en IBM Websphere zijn klein maar zouden in 2017 weleens snel kunnen groeien. WooCommerce werd lange tijd alleen gebruikt door de allerkleinste webwinkels en is nu onder de iets grotere bedrijven ook een naam van betekenis. ‘Dat zou weleens slecht nieuws kunnen zijn voor Magento’, reageert een woordvoerder van de techvergelijkingssite. Dat de WordPress-uitbreiding ineens zo hard groeit kan te maken hebben met de samenwerking die moederbedrijf Automattic vorig jaar sloot met Square. Het betaalbedrijf wil de retailers die het offline bedient ook online laten groeien.

De meest actuele data over de nog grotere online verkopers tonen overigens een ander beeld. De honderdduizend grootste sites maken naast de al genoemde namen gebruik van Intershop, Magento Enterprise en Demandware – inmiddels onderdeel van Salesforce.

Hapering Magento 2 draagt mogelijk bij

Er is inderdaad sprake van een verandering in het aanbod en het gebruik van platformen, valt ook Camiel Baltussen van digitaal bureau ISAAC op. De toetreding en groei van nieuwe spelers heeft er volgens hem met name mee te maken dat de massale overstap op Magento 2 tot nu toe uitblijft. Er zijn weliswaar steeds meer webwinkels op basis van Magento 2, maar de uitrol gaat een stuk minder vlot dan eerder met Magento 1. Die hapering zorgt ervoor dat relatief nieuwe open source PHP platformen hun kans schoon zien.

WooCommerce is zo’n voorbeeld en ook Shopware, Drupal Commerce en Sylius noemt hij. Drupal Commerce heeft in zijn ogen nog niet de volwassenheid van Magento, maar Sylius zou door ontwikkelaars nauwlettend in de gaten worden gehouden. ‘Shopware heeft wel al een compleet platform staan en is in Duitsland groter dan Magento.’ Het Duitse platform – hier op Emerce al beschreven – richt zich met name op webwinkels die aan storytelling doen.

In Nederland zijn er daarnaast ook nog ruimschoots bedrijven die kiezen voor een closed source oplossing zoals Episerver en Sitecore. ‘Beide CMS-systemen worden steeds meer een e-commerceoplossing. Deze dotnet applicaties groeien gestaag in complexe B2B-omgevingen.’

Omdat de support op de eerste Magento-editie eind volgend jaar stopt, zal Magento ongetwijfeld weer doorgroeien, denkt ook Baltussen. De groei lijkt bijna een vaststaand feit. Hetzelfde geldt voor combinaties als Salesforce-Demandware en IBM-WebSphere Commerce. ‘Zolang de kernsystemen groeien, neemt het gebruik van de commerce platformen net zo hard toe.’

Op het lijstje van gebruikte platformen onder de tienduizend grootste spelers komen daarnaast nog ATG Web Commerce van Oracle, eBay Enterprise en Amazon Webstore voor. Deze laatste zijn sinds vorig jaar niet meer op de markt en zullen dus snel uit de overzichten verdwijnen

You may also like

Leave a comment