We krijgen redelijk vaak de vraag wat de klant moet nemen, een mobiele website of een volledig responsive website. Wij hebben vaak een voorkeur, maar dat is mede SEO technisch en of de handigheid. Wij kunnen u enkel advies geven welke voorkeur wij hebben. Onderstaand beschrijven wij de voordelen maar ook de nadelen.
Responsive of een mobiele website
Uit onderzoek is gebleken dat websites met een mobiele variant ongeveer 67% meer conversie behalen dan met een niet geoptimaliseerde mobiele site. Hoe krijgt u uw mobiele website Google vriendelijk?
Een aparte mobiele website in plaats van een responsive website heeft een aantal nadelen. Zo dien je iedere aanpassing op de reguliere site ook door te voeren op de mobiele site en desgewenst ook op de tablet site. Een responsive website past zich automatisch aan de grootte van uw scherm aan, zowel bij mobiel of tablet gebruik. Er hoeven ook geen verdere aanpassingen gedaan te worden, doordat er slechts 1 website wordt gebruikt.
Google heeft nu onlangs aangegeven dat ook zij liever een responsive website zien dan een aparte mobiele variant. Ze geven een aantal redenen aan waarop zij dit hebben gebaseerd.
1. Niet op alle apparaten is het design perfect
Neem de verschillende tablets en telefoons. Al deze apparaten beschikken over internet maar hebben allen een andere resolutie en zie een website dus ook anders. Daarnaast is de komt van Google glass nog een totaal andere wereld waar ook websites op aangepast gaan worden in de toekomst. Ook in de toekomst wilt u dat uw website optimaal is op alle apparaten, dat is met een mobiele variant niet het geval.
2. De SEO waarde van de websites worden verdeeld
Doordat Google verschillende websites moet scannen voor alle apparaten, worden de links en pagina autoriteiten verdeeld over de verschillende pagina’s. Voor marketeers worden de autonome zoekresultaten moeilijker te behalen.
3. Delen van content wordt lastiger
Wanneer een persoon iets via de mobiele website deelt en een ander opent die link op een desktop, dan ziet diegene de mobiele variant van de website. Dit is verreweg van ideaal doordat de resolutie totaal niet aansluit op een desktop. Onlangs gaf Google aan dat 90% van de mensen die starten op een mobiele telefoon deze zoekopdracht later afmaken op een ander apparaat.
Dit zijn een aantal redenen waarom mobiele sites steeds minder populair worden ten opzichte van de responsive websites. Google geeft deze redenen aan om het gebruiksgemak te optimaliseren.
Toch heeft een mobiele website voordelen
Recent hebben wij een opdracht gekregen om een aparte mobiele website te creëren voor 3TAC bedrijfsverlichting. Het was onze keus om deze alsnog te maken, dit na diverse overleggen met 3TAC. U begrijpt wanneer u een prachtige website heeft en op de hoofdpagina staat voldoende informatie, foto’s en formulieren. U met een mobiele responsive website ook al deze informatie te zien krijgt (af in sommige gevallen niet te zien krijgt). Een simpele (lees: eenvoudige) mobiele website welke alleen toegankelijk is voor mobiel verkeer waar enkel een aantal knoppen (lees: home, over-ons, informatie en contact) te zien is. Een mobiele website is dan in dit geval doeltreffend, minder verbruik van data en ook snel.
Is een mobiele website voor u toepasbaar, of een responsive website, wat wilt u bereken met een mobiele website?