De voordelen van een snelle website

De voordelen van een snelle website

Niets is zo vervelender dan een trage website, een waar je op moet wachten die volledig geladen is. Of nog erger, een website waar je ingelogd bent om werkzaamheden uit te voeren die een eeuwigheid lijken te duren. Naast frustratie is een trage website echt heel slecht voor je SEO, wat uiteindelijk ook slecht is voor je resultaten. Wij hebben klanten waarbij snelheid echt een issue is, waarbij elke seconde echt belangrijk is. Ik zal het proberen uit te leggen en wat je zelf ook kunt doen om de snelheid van je eigen website op te krikken.

Uitleg waarom snelheid voor een website belangrijk is

Google kijkt naar verschillende dingen om jouw website een plaatsje te geven in haar zoekmachine. O.a. kijken ze naar de snelheid van je website, dus hoe snel een pagina geladen wordt. En dat delen zo ook in stukjes, bepaalde gedeeltes hebben voorrang om te laden en sommige gedeeltes hebben dat niet. Als het laden van een website lang duurt, kan dit te maken hebben met de capaciteit binnen de server. Maar dit kan ook te maken hebben met de instellingen van de website en of caching programma die je gebruikt.

Als voorbeeld: Wij hebben een klant die er erg op staat dat de snelheid constant in de gaten gehouden wordt. Sterker wij hebben deze klant van server A naar server B moeten verhuizen om meer snelheid te krijgen, welke wij meten op bijvoorbeeld GT Matrix. In de screenshot hier onder kan je zien wat de scores zijn van verschillende websites. het doel is om van een slecht hoge score naar een laag mogelijke score zoals een A te gaan.

Enkele voorbeelden

  1. Verlaagd bouncepercentage – Bezoekers zullen de website minder snel verlaten en dus meer tijd besteden op de website waardoor de bouncepercentage omlaag gaat.
  2. Verhoogt conversies – Als de website snel opstart, kan dit leiden tot meer en betere conversies.
  3. Meer leads – Door de bezoeker een positieve gebruikerservaring te geven, straal je betrouwbaarheid uit, en betrouwbaarheid betekent meet leads!
  4. Meer verkopen – De bezoeker kan snel het gewenste product vinden en afrekenen zonder hierin te worden belemmerd door lang wachten van het laden.
  5. SEO – Google houdt van sites die zijn geoptimaliseerd voor snelheid, je krijgt dus echt voorrang.
  6. Geloofwaardigheid – Trage websites zorgen voor een slechte eerste indruk bij je bezoekers.
  7. Merkbetrouwbaarheid – Met een snelle website creëer je merkvertrouwen van je bezoekers.
  8. Hoe test ik de snelheid van mijn website?

    Om de snelheid van je website of webshop te testen zijn er genoeg gratis online tools beschikbaar. Veelal verschillende de tools onderling van elkaar, dus het is aan te raden de website te testen in meerdere tools en de resultaten hiervan vergelijken.

    Om te kunnen zien waar er snelheidswinst te behalen valt, is enige technische kennis nodig.

    Google Lighthouse
    GTMetrix
    Pingdom

    Wat kan je zelf dorn om de snelheid van de website te vergroten?

    Je kan nog zoveel optimaliseren maar het is en blijft prioriteit om ervoor te zorgen dat de basis van je site solide is. Dat is echt nummer #1 als het gaat om snelheid- en prestatieoptimalisatie. Door gebruik te maken van diverse manieren kun je de snelheid en prestaties van een website optimaliseren:

    • Hou je WordPress site up-to-date! – WordPress is een CMS welke bijgehouden wordt, doe dit ook zie hier waarom!
    • Up-to-date plugins – Wij blijven het maar zeggen, hou je website echt up-to-date!.
    • Database optimalisatie – dat houdt in dat je ook af en toe de database moet opschonen.
    • Goede hosting – hier begint het toch wel, een goede host is het halve begin!
    • Caching – Gebruik een caching plugin welke de pagina onthoudt.
    • Content Delivery Network (CDN) – er zijn diverse goede en gratis alternatieven zoals CloudFlare.
    • Afbeelding optimalisatie – door een foto van een MB of 4 te uploaden is niet bevorderlijk voor SEO 4MB duurt voor sommige apparaten lang om te laden.

    Dit waren enkele voorbeelden en tips, wil je echt weten hoe het zit. Wil je een verbetering op jouw vindbaarheid en heb je hulp nodig?

    Gratis GZIP Compressie Checker

    Dit instrument controleert of de gzip-compressie is geactiveerd op de webserver die jouw website host. Zodra er verbinding is gemaakt met je webserver, verschijnen de resultaten op de toolpagina, waar wordt aangegeven of gzip is ingeschakeld. Bovendien worden aanvullende details verstrekt over de effectiviteit van de compressie en de daadwerkelijke hoeveelheid bespaarde bandbreedte voor de specifieke pagina. De tool is volledig kosteloos en er zijn geen verborgen kosten.

    Wat houdt GZIP-compressie in?

    GZIP-compressie verkleint de omvang van pagina’s op een webserver voordat ze naar de browser van de bezoeker worden verzonden. Dit resulteert in een besparing van bandbreedte en versnelt aanzienlijk het laden en weergeven van de pagina’s. Vervolgens worden de pagina’s automatisch gedecomprimeerd door de webbrowser van de bezoeker. Dit compressie- en decompressieproces neemt slechts een fractie van een seconde in beslag.

Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Heeft u een vraag?

Stuur ons gerust een bericht. We helpen u graag verder.

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Wij schreven ook over het volgende