De wereld van webdesign zit nooit stil, en als je je hoofd op het werk hebt, is het gemakkelijk om enkele van de grootste veranderingen in de branche te missen. Dus nu we meer dan halverwege 2022 zijn, is het een goed moment om een vogelvlucht te nemen en enkele van de bredere trends te delen die elke creatieveling moet weten.
We hebben deze drie interessante trends uit het 2022-trendrapport van Editor X gehaald, het geavanceerde webontwerpplatform waarmee freelancers en bureaus responsieve websites voor klanten kunnen maken, hoe complex de creatieve expressie of vereiste ook is.
1. Metaverse hype
De term metaverse verwijst naar de virtuele werelden waar steeds meer mensen nu verbinding maken en interactie hebben, van Meta’s Horizon Worlds tot gameplatforms zoals Roblox. Maar dit is nog maar het begin: de investeringen in de sector zullen naar verwachting in 2030 oplopen tot honderden miljarden. En waar mensen ook komen, merken willen daar ook zijn.
Dus hoewel de sector nog in de kinderschoenen staat, zien grote merken als Wendy’s en Gucci grote kansen in het multiversum. Ontwerpers die hen kunnen helpen voet aan de grond te krijgen in deze dappere nieuwe werelden, zullen inderdaad worden gewaardeerd.
2. Dopamine-kleurenpaletten
Je hoorde voor het eerst over ‘dopaminedressing’ – je favoriete kleurrijke kleding aantrekken in een reeks geluksopwekkende regenboogtinten. Nu verschuift de trend van mode naar onze schermen. Heldere, gewaagde en levendige paletten zijn momenteel overal op internet, wat logisch is als je bedenkt hoe vermoeiend en demoraliserend de afgelopen jaren zijn geweest. We hebben meer vreugde in ons leven nodig, en het toevoegen van kleur is een van de manieren om het aan te wakkeren.
Er wordt gezegd dat de kolossale honger naar nostalgie, als we terugkijken op gelukkiger tijden, ook een rol heeft gespeeld in deze trend. We zien bijvoorbeeld de hernieuwde opkomst van psychedelica uit de jaren 70, met sites die een bevredigend visueel feest van kleuren serveren om te verblinden en het oog te verrukken. Kijk voor inspiratie eens bij Mire Design Studio of het Decentraal Archief.
3. Webkitsch
Tegenwoordig zien de meeste websites er schoon, overzichtelijk en, nou ja, behoorlijk hetzelfde uit. Het is dus niet verwonderlijk dat de nostalgie uit het begin van de jaren 2000 in opkomst is. Ontwerpers nemen de minder gepolijste esthetiek van de begindagen van het web over toen het niet zo sjablonen, minder zakelijk en beslist vreemder was.
Dit betekent dat webdesign dat opzettelijk low-fi is, terug is. We hebben het over standaardlettertypen, patroonachtergronden, ouderwetse browservensters, eenvoudige lay-outs en decoratieve stickerpictogrammen zoals smileygezichten en vlinders die een amateuristische uitstraling geven, zelfs als de ontwerper dat allesbehalve is. De portefeuille van Esther Rubanovich loopt voorop, net als die van Ryan Haskins.