Coolblue, webshops, Adwords en Marketing en China

Marketing

Wat hebben deze vier woorden met elkaar gemeen? Heel simpel, er gaat al een tijdje een gerucht rond en dat is: Veel websites krijgen het zwaar de aankomende tijd. Niet omdat er geen vraag is, de vraag iis er wel alleen de kan er niet geleverd worden. China kampt met problemen (Corona en veel meer). Door levering problemen komen veel bedrijven in de problemen, waardoor veel websites /. Bedrijven hun marketing even “on-hold” zetten.

Lees het bericht van Tweakers: Coolblue heeft tijdelijk alle affiliatemarketing uitgeschakeld. Dat bevestigt het bedrijf na dagen speculatie. Het stoppen met het programma zou komen vanwege verminderde voorraad uit China. Ook de prijzen van producten zijn inmiddels flink hoger.

De webwinkel bevestigt aan Tweakers dat het tijdelijk is gestopt met de marketingactiviteiten. Het gaat daarbij om affiliate-links die in prijsvergelijkers en op websites staat, waaronder de Pricewatch van Tweakers. Ook zet het bedrijf tijdelijk geen advertenties meer op zoekmachines. Het bedrijf zegt dat het dat doet vanwege de ‘verwachte beschikbaarheidsproblemen bij leveranciers’ uit China in de komende weken en maanden.

De productie staat daar volgens het bedrijf ‘op een lager pitje’, deels door de uitbraak van het coronavirus SARS-CoV-2. “We doen dit ter voorbereiding. Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in”, schrijft het bedrijf in een mail aan klanten van het affiliateprogramma. Het bedrijf wil ‘de verkopen temperen’. “Dit doen we door zoveel mogelijk marketing uit te zetten en prijzen aan te passen.” Ook grote distributeurs van computercomponenten zoals Copaco en Ingram Micro bevestigen aan Tweakers dat zij kampen met bevoorradingsproblemen.

Met het stopzetten van het affiliateprogramma lijken ook veel prijzen bij de webwinkel hoger te zijn geworden. Het gaat vaak om stijgingen van rond de tien tot vijftien procent. Coolblue wil niet zeggen of die twee zaken verband met elkaar hebben. Mogelijk wordt door de beperkte en krimpende voorraad de prijs automatisch bijgesteld. “Onze prijzen kunnen maandelijks, wekelijks en soms zelfs dagelijks veranderen. Dit gaat vaak automatisch en op basis van verschillende factoren, zoals marktprijs, inkoopprijs, voorraad en vraag”, schrijft de klantenservice op Twitter.

Dit geeft ook mogelijkheden: er is niets veranderd aan de advertenties, de advertenties welke men nu ziet zijn de advertenties die er al waren ook voor Coolblue. Alleen door de aanwezigheid van de websites (affiliatie, eigendom) van Coolblue in Google leek het net of alles goedkoop is. De prijsvechter kan nu niet meer concurreren, maar jij wel! Wil je weten hoe jij nu met jouw webshop een flinke slag kan slaan? Wil jij nu een omzet halen, die je nooit had kunnen halen? Neem contact met ons op en ik leg het uit aan je wat zo speciaal is aan mijn voorstel.

Laat ons jouw website onderhouden
Het coronavirus: dit moet je weten

Gerelateerd aan dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu