Wat is Content marketing
Content marketing is marketing anno nu. Het is een overkoepelende term voor alle marketingformats – RTV, print, internet, video, mobiel – die betrekking hebben op het creëren, publiceren en promoten van content met als doel het aangaan, behouden en verdiepen van (klant)relaties. Kortom: als organisatie gaan handelen als uitgever en een zogeheten Brand Publisher worden. Om zo als merk alleen nog aanwezig te zijn op het moment, de plek en de wijze die de doelgroep zelf kiest.
Content is hierbij een belangrijke marketing driver, waarbij de creatie van betrokkenheid (engagement) dus vooral plaatsvindt op thema- in plaats van productniveau. Om zo doelgroepen te voorzien van informatie die zij zelf relevant achten.
Trusted source
Bij content marketing gaat het eerst om het neerzetten van een bedrijf of merk als trusted source, als betrouwbare bron van relevante informatie. Informatie die oplossingen bevat voor vraagstukken die bij de doelgroep leven. Daarmee positioneert het bedrijf of merk zich indirect als betrouwbare leverancier van relevante producten en diensten.
Marketing wordt uitgeven
Marketing wordt dus uitgeven. Draaide het vroeger om bereik inkopen en daarmee betrokkenheid creëren; tegenwoordig is het eerst betrokkenheid realiseren met relevante content, dan bereik krijgen en vervolgens vertrouwen verdienen als betrouwbare bron. Marketing wordt uitgeven. Uitgeven wordt content marketing. En content marketing is crossmediale communicatie met een uitgekiende middelenmix.
Dit alles kan tegen relatief lage kosten en met een hoog rendement. Grootschalige media-inkoop bij traditionele mediabedrijven is minder nodig. Het opzetten van een crossmediaal contentplatform is relatief goedkoop. En het aanbieden van content aan (potentiële) klantrelaties leidt tot meer bereik, verhoogde merkbekendheid, thought leadership (autoriteitschap op specifiek thema), loyaliteit en hogere conversie.