Bekende logo’s met een verborgen boodschap

Het logo van een bedrijf of merk is misschien wel het belangrijkste element van de huisstijl. Het is voor consumenten vaak de eerste kennismaking met een bedrijf en daarom steken bedrijven veel geld en tijd in het ontwerp van een perfect logo. Een perfect logo verteld iets over de identiteit van een bedrijf, maar moet ook opvallen tussen alle andere logo’s. Een creatieve manier om een aansprekend logo te ontwerpen is het verwerken van een verborgen boodschap. In dit artikel verdiepen we ons in bekende logo’s met een verborgen boodschap.

FedEx

Het logo van FedEx is één van de bekende logo’s met een verborgen boodschap. Het logo heeft zelfs tientallen prijzen gewonnen met het ontwerp. In dit ontwerp is er gespeeld met negatieve ruimte – ook wel witruimte genoemd – om tot een onzichtbare boodschap te komen. In het logo zie als je goed kijkt een pijl tussen de letters E en X. Met deze witte pijl wil FedEx snelheid en vooruitgang uitstralen.

Adidas

De oprichter van het bedrijf is Adolf Dassler, dus de naam Adidas is afgeleid van de voor- en achternaam van de oprichter van het bedrijf. Gedurende de tijd is het logo regelmatig veranderd, maar het heeft altijd de drie strepen behouden. Het huidige logo heeft drie schuine strepen onder een hoek die samen een driehoek vormen. Dit symboliseert een berg die de uitdagingen weergeeft die alle atleten moeten overwinnen.

Wikipedia

Het logo van online encyclopedie Wikipedia is een wereldbol bestaande uit puzzelstukjes. Het onvoltooide karakter is opvallend en communiceert direct de boodschap. Met andere woorden zegt Wikipedia dat de bron nooit volledig zal zijn omdat er altijd nieuwe kennis beschikbaar komt. Daarnaast staat op ieder puzzelstukje een letter of karakter uit een andere taal en dat geeft de compleetheid aan van de bron.

Toblerone

Het chocolade merk Toblerone kent haar oorsprong in de Zwitserse hoofdstad Bern. Zwitserland is de thuisbasis van berggigant de Matterhorn en Bern wordt ook wel de “City of Bears” genoemd. Zie je de verborgen beer in de berg? Het logo van Toblerone is een goed voorbeeld van het opnemen van de identiteit in een logo zodat ze hun oorsprong nooit vergeten.

Unilever

Zijn er dan geen Nederlandse bedrijven met een logo met een verborgen betekenis? Jawel, Unilever is zo’n bedrijf. Unilever produceert duizenden verschillende producten voor diverse merken. Het logo is een gevulde U en weerspiegelt Unilevers kernwaarden, waarbij elk symbool een facet van de onderneming vertegenwoordigt. De vis – onderaan de U – symboliseert vers eten, de zee en de bronnen van de natuur.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wil je ook een logo laten ontwerpen of wil je een bestaand logo opfrissen? Dan kunnen wij helpen. Van begin tot eind denken wij graag met je mee, net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions. JM Promotions bedrukt uw logo op promotiematerialen.

Marketingtermen, maar wat betekenen ze nou eigenlijk?
Abandoned Cart Lite for WooCommerce reden hack wordpress

Gerelateerd aan dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu